آخرین اخبار
کد مطلب: 80772
افزايش شهريه دانشگاه آزاد با امضاي هاشمي؟!
تاریخ انتشار : 1393/07/01 17:07:57
نمایش : 2056
به هر حال به نظر مي رسد موضوع مهمي که رسانه ها بايد طي روزهاي آينده درباره آن اطلاع رساني کنند؛ نقش هيات امناي دانشگاه آزاد در افزايش غيرقانوني شهريه هاي اين دانشگاه در سال جديد تحصيلي است.
 
گروه سياسي سلام لردگان - دانشگاه ازاد اسلامي طي بخشنامه اي اعلام کرده است ورودي هاي سال تحصيلي ۹۴ – ۹۳ با افزايش ۱۵ درصدي بايد شهريه هاي خود را پرداخت کنند. افزايش شهريه البته اقدامي بوده است که همواره در دانشگاه ازاد و سايردانشگاه هاي غير انتفاعي و با مجوز وزارت علوم صورت مي گرفت اما اقدام امسال دانشگاه آزاد چندان با مجوز وزارت علوم همخواني نداشت.

دانشگاه آزاد امسال اين افزايش ۱۵ درصدي شهريه را نسبت به شهريه ثابت نيز اعمال کرده است. اين درحالي است که طبق روال سال هاي گذشته دانشجويان ورودي هر سال تا پايان دوره تحصيلي خود همواره شهريه ثابت پرداخت مي کردند و اين تنها شهريه متغير انها بود که سالانه افزايش مي يافت. اکنون با مصوبه جديد دانشگاه آزاد، دانشجويان وردي هر سالي که باشند؛ تا پايان دوره تحصيلي خود بايد هر سال شاهد افزايش شهريه ثابت خود نيز باشند. به عبارتي اين دانشجويان هر سال با يک ضريب واحد در شهريه هاي ثابت و متغير خود بايد يک مبلغ اضافي را پرداخت کنند.

اين اقدام دانشگاه ازاد با انتقادات گسترده اي مواجه شد به گونه اي که هم دانشجويان و هم اهالي رسانه نسبت به آن واکنش نشان دادند. حتي وزارت علوم نيز به اين اقدام دانشگاه ازاد واکنش نشان داد و ابري‌نيا، مديرکل دفتر آموزش عالي غيردولتي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري صراحتا گفت که اين اقدام دانشگاه ازاد يک اقدام غير قانوني بوده است.

بر اساس اظهارات ابري نيا، وزارت علوم سقف افزايش شهريه‌هاي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي را ۲۵ درصد درنظر گرفت که اين مساله شهريه ثابت سال‌هاي گذشته را در بر نمي‌گيرد، يعني دانشجوي ورودي سال‌هاي گذشته نبايد در شهريه ثابت با افزايش شهريه‌اي مواجه شده باشد.

وي گفت: وزارت علوم سعي کرده دانشگاه آزاد را ضابطه‌مند و قانونمند کند، اما چون سابقه اين دانشگاه به اين شکل بوده که با ضوابط وزارت علوم هماهنگي و سازگاري نداشته به نظر طول مي‌کشد تا خود را با اين ضوابط هماهنگ کند. ابري‌نيا با اشاره به جلسات مشترک وزارت علوم با مسؤولان دانشگاه آزاد در زمينه‌هاي مختلف، گفت: در جلسات مشترک اين مسائل به آنها تذکر داده مي‌شود، اما به‌دليل سابقه‌اي که دانشگاه آزاد در زمينه عدم قانونمندي دارد و خود را مستقل مي‌داند تا بيايد خود را در روال ضابطه‌مندي قرار دهد، طول مي‌کشد.

از سوي ديگر قرار بود حميد ميرزاده رئيس دانشگاه ازاد نيز روز يکشنبه در کميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي به اين موضوع بپردازد که البته گويا ترافيک موضوعات اجازه طرح موضوع افزايش شهريه ها را نداد.
اما در ميان اين موضعات يک نکته بسار مهم کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آن اين است که ايا اقدام دانشگاه ازاد براي افزايش شهريه هاي ثابت و متغير، در آيين نامه داخلي دانشگاه آزاد نيز روال قانوني خود را طي کرده است؟

طبق اساسنامه دانشگاه ازاد، مصوب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، هرگونه افزايش شهريه بايد به امضاي هيات امناي اين دانشگاه برسد. در واقع دانشگاه آزاد تا مصوبه هيات امناء براي افزايش شهريه ها را نداشته باشد؛ نمي تواند اقدام به گرفتن شهريه بيشتر از دانشجويان کند. اکنون سوال اساسي اين است که آيا هيات امناي دانشگاه آزاد به رياست اقاي هاشمي رفسنجاني، مصوبه افزايش شهريه دانشگاه آزاد را امضاء کرده است و يا خير؟

قاعدتا در صورت عدم تصويب اين مصوبه در هيات امناي دانشگاه ازاد، آن زمان مي توان مانع افزايش شهريه به اين سبک شد اما در صورت تاييد آن، حميد ميرزاده دست کم مي توان روال قانوني مصوبه افزايش شهريه در آيين نامه داخلي دانشگاه ازاد را يدک بکشد.

به هر حال به نظر مي رسد موضوع مهمي که رسانه ها بايد طي روزهاي آينده درباره آن اطلاع رساني کنند؛ نقش هيات امناي دانشگاه آزاد در افزايش غيرقانوني شهريه هاي اين دانشگاه در سال جديد تحصيلي است. البته در کنار اين موضوعف برخي نکات ديگر نيز مطرح است. به گونه اي که به عنوان نمونه برخي دانشجويان در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري اعلام کرده اند که افزايش شهريه آنها بيشتر از ۱۵ درصد بوده است. در واقع اگرچه دانشگاه آزاد خود اعلام کرده اين افزايش شهريه، ۱۵ درصد است اما بايد بررسي و مشاهده شود که ميزان دقيق اين افزايش شهريه چه اندازه بوده است.

منبع: افکارنيوز
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس